FOLLOW ME.......... T.Q

DAN HARI MALAYSIA UCAPAN IKLAS DARI 9W2PHJ/PRPHJ

Rabu, 23 Disember 2009

TAHNIAH PETRONAS MALAYSIA PENAJA UTAMA PASUKAN MERCEDES GP


Perpindahan ke Mercedes GP Petronas menemukan semula Michael Schumacher dengan Ross Brawn (kiri), pengarah teknikal yang membentuk Schumacher sehingga berjaya mencatat tujuh kejuaraan dunia dan memenangi 91 perlumbaan


LONDON – Juara dunia tujuh kali Formula Satu (F1), Michael Schumacher mengesahkan dia bersetuju mengikat kontrak selama tiga tahun untuk kembali dari persaraan dan memandu untuk pasukan Mercedes GP Petronas musim depan.
Malah, pelumba Jerman itu turut mensasarkan kejuaraan kelapan yang dilihat agak sukar dilakukan.
“Sasaran kami hanyalah untuk mencabar kejuaraan yang dicatatkan,” kata pelumba Jerman itu kepada media selepas menandatangani kontrak dengan Mercedes GP Petronas kelmarin.
Laporan media mengatakan Schumacher, 40, yang memenangi kejuaraan dunia bersama pasukan Benetton dan Ferrari sebelum bersara pada penghujung 2006 bakal memperoleh pendapatan 7 juta euro (RM34.3 juta), dalam pasukan yang membariskan kedua-dua pelumba Jerman.
“Kita sudaha bersetuju untuk bersama-sama selama tiga tahun, ini bukanlah hanya satu perjanjian sementara,” kata bekas bintang Ferrari yang pada awalnya dikatakan hanya akan mengikat kontrak setahun. “Kita melihat kepada kesinambungan.”
Mercedes, yang mengambil alih pasukan penyandang juara, Brawn GP, telah mendapatkan Nico Rosberg sebagai seorang lagi pelumba mereka tahun depan.
Schumacher kembali beraksi dalam F1 selepas gagal berlumba semula bersama Ferrari tahun ini bagi menggantikan pelumba Brazil, Felipe Massa kerana dia mengalami kecederaan leher akibat kemalangan motosikal.
Perpindahan ke Mercedes akan menemukan semula dia dengan Ross Brawn, pengarah teknikal yang membentuk Schumacher sehingga berjaya mencatat tujuh kejuaraan dunia dan memenangi 91 perlumbaan.
Ia juga kembali kepada sejarah asal pemandu Jerman itu yang pernah memandu kereta sport Mercedes sebelum beraksi untuk Jordan pada 1991 dalam F1.
“Saya gembira untuk mengembalikan semula kepercayaan Mercedes yang saya peroleh pada awal karier saya,” kata Schumacher.
Selepa bersara dia telah bekerja sebagai konsultan kepada Ferrari tetapi pasukan Itali itu berkata ia bukanlah satu perjanjian,
Bekas juara dunia, Damon Hill, yang merupakan musuh kepada Schumacher pada era 90-an dan Nigel Mansell kedua-duanya berkata, umur tidak menjadi halangan dan pelumba Jerman itu bakal kembali sebagai juara.
“Ia tidak akan mengejutkan saya, jika Michael cuba untuk meraih gelaran juara lagi. Ia tidak menjadi masalah berapa umur anda selagi anda seorang pelumba profesional, komited dan kekal fokus.
“Bagi saya perkara ini tidak boleh dipandang ringan, Dia sudah memenangi banyak gelaran, jadi tidak ada apa yang perlu dirisaukan tewas kepada pelumba lain.
“Ia akan mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan kereta tetapi selepas itu ia tidak akan mengejutkan saya jika dia cuba untuk meraih gelaran kelapan,” kata Mansell, pelumba Britain yang muncul juara dunia pada 1992 pada usia 39 tahun dan terus berlumba sehingga umur 41 tahun.
Kehadiran Schumacher akan membolehkan juara dunia 2008, Lewis Hamilton, yang mula beraksi dalam sukan ini selepas Schumacher bersara, mengukur dirinya dengan pelumba F1 paling cemerlang tatkala menyaksikan pertempuran antara Britain dan Jerman.
Hamilton dan juara 2009, Jenson Button akan melakukan gandingan England bersama pasukan musuh Ferrari, McLaren yang masih lagi menggunakan enjin Mercedes.
Ia juga akan menyaksikan pertembungan generasi, dengan Schumacher akan berada di garisan permulaan dengan salah seorang pelumba sudah pasti berusia separuh dari usianya.
Ketua Eksekutif Mercedes, Nick Fry berkata, awal bulan ini, kehadiran semula Schumacher akan memberikan impak yang bagus buat sukan tersebut.
“Saya rasa ia sebagai penambah kepada bahan yang menarik, boleh pemandu berusia 40 atau 41 tahun bersaing dengan pelumba berusia 24 tahun? Sukan lain telah membuktikannya bahawa mereka mampu beraksi dalam usia sedemikian,” katanya.
Juara dunia paling tua kekal milik pelumba Argentina, Juan Manuel Fangio, yang menggondol gelaran kelima pada usia 46 tahun. Pelumba paling tua memenangi Grand Prix ialah Luigi Fagiolo pada 1951 ketika itu dia berusia 53 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan