FOLLOW ME.......... T.Q

DAN HARI MALAYSIA UCAPAN IKLAS DARI 9W2PHJ/PRPHJ

Ahad, 20 Disember 2009

BANGKAI KAPAL PERANG DUNIA KEDUA DI TEMUI


kapal hospital AHS Centaur iaitu kapal hospital yang diletupkan oleh peluru torpedo kapal selam Jepun semasa Perang Dunia Kedua di pantai timur Australia

SYDNEY 20 Dis. – Pasukan pencarian dasar laut hari ini menemui bangkai sebuah kapal hospital yang diletupkan oleh peluru torpedo kapal selam Jepun semasa Perang Dunia Kedua di pantai timur Australia.
Kapal AHS Centaur karam pada 14 Mei 1943 dan mengorbankan 64 daripada keseluruhan 332 orang di atas kapal tersebut.
Pencarian yang ditumpukan kepada kawasan perairan bandar raya Brisbane di Queensland, menemui bangkai kapal itu pada kedalaman dua kilometer di bawah aras laut.
Bulan depan, sebuah kenderaan dasar laut kawalan jauh yang dilengkapi dengan kamera definisi tinggi akan digunakan untuk merakamkan keadaan kapal tersebut, kata Ketua Menteri Queensland, Anna Bligh.
“Penemuan AHS Centaur memberi peluang kepada rakyat Australia mengenalinya dan memperingati kesemua 268 jururawat dan krew yang terkorban dalam perkhidmatan mereka kepada negara.
“Saya harap dengan penemuan ini, keluarga dan rakan taulan mereka yang terkorban berasa lega,” kata Timbalan Perdana Menteri, Julia Gillard dalam satu kenyataan.
Dalam pengumuman mengena misi pencarian dasar laut itu bulan lalu, Perdana Menteri, Kevin Rudd menyatakan bahawa kehilangan Centaur ‘menimbulkan kesedihan yang amat sangat pada negara dan menjadi simbol keazaman menentang musuh ganas’.
Pada tahun 2008, pasukan pencarian dasar laut menemui bangkai kapal HMAS Sydney II di perairan barat Australia.
Kapal itu yang menjadi kebanggaan tentera laut Australia, karam pada tahun 1941 dan mengorbankan 645 nyawa selepas pertempuran dengan kapal perang Kormoran milik Jerman
************************************************************************************

SHELL, PETRONAS METERAI PERJANJIAN CARI GALI MINYAK DI IRAQ.

BAGHDAD 20 Dis. - Satu konsortium yang diketuai syarikat minyak terbesar Eropah, Royal Dutch Shell hari ini, menandatangani perjanjian awal untuk membangunkan lapangan minyak raksasa Majnoon di Iraq.
Shell bersama syarikat minyak Malaysia, Petronas, memenangi hak dalam lelongan tenaga awal bulan ini untuk lapangan minyak yang terletak berdekatan hab minyak di Basra, selatan Iraq.
Eksekutif kanan Shell, Mounir Bouaziz dan Timbalan Pengarah di pejabat perlesenan minyak Kementerian Minyak, menandatangani perjanjian itu di tengah bandar Baghdad. Ia kini perlu dihantar ke Kabinet untuk diluluskan.
Majnoon dianggarkan mempunyai simpanana 12.6 bilion tong minyak sekali gus menjadikannya lapangan minyak belum diterokai yang terbesar di dunia.
Iraq berharap beberapa perjanjian minyak akan menjadikan negara ini pemain utama dalam pasaran tenaga global dan meningkatkan kapasiti pengeluaran kepada 12 juta tong minyak sehari dalam enam atau tujuh tahun lagi, menghampiri pendahulu, Arab Saudi.
Sesi bidaan pada 11 dan 12 Disember lalu, menyaksikan kerajaan Iraq memberikan tujuh kontrak kepada syarikat petroleum asing.
Bagi Majnoon, Shell mencadangkan tuntutan AS$1.39 (RM4.78) setiap ton dan bertekad meningkatkan pengeluaran pada 1.8 juta tong sehari berbanding hanya 45,900 tong sehari sekarang ini.
Shell mempunyai pegangan saham sebanyak 60 peratus dalam konsortium ini sementara Petronas sebanyak 40 peratus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan