FOLLOW ME.......... T.Q

DAN HARI MALAYSIA UCAPAN IKLAS DARI 9W2PHJ/PRPHJ

Isnin, 28 Disember 2009

JEPUN CIPTA ROBOT BURUNG MADU RM 7.14 JUTA


Profesor Hiroshi Liu mempamerkan robot burung madu di bandar raya Chiba, Tokyo, semalam.


CHIBA, Jepun 28 Dis. - Penyelidik Jepun berjaya menghasilkan 'robot burung madu' yang dapat menggerakkan sayap dengan cepat dan terbang bebas di udara.
Robot dilengkapi motor mikro serta mengandungi empat sayap itu boleh mengerakkan sayapnya sebanyak 30 kali sesaat, kata penyelidik di Universiti Chiba di timur Tokyo, Profesor Hiroshi Liu.
Dikawal oleh deria inframerah, robot berkenaan boleh terbang turun dan naik serta bergerak ke kiri dan ke kanan.
Robot seberat 2.6 gram itu boleh terbang dalam bentuk angka lapan jauh lebih stabil daripada helikopter berkipas, kata Liu, 46, yang bertanggungjawab membangunkan robot berkenaan.
Pembinaan robot yang melibatkan belanja sebanyak 200 juta yen (RM7.14 juta) itu mungkin boleh digunakan bagi membantu menyelamatkan manusia yang terperangkap dalam runtuhan bangunan, mengesan penjenayah atau beroperasi sebagai kenderaan pemeriksa ke planet, katanya.
************************************************************************************
MAKAM JENERAL CAO CAO DI TEMUI ?



Sebahagian barangan peninggalan kebudayaan Henan termasuk beberapa hiasan batu akik yang ditemui di sebuah makam berusia hampir 1,800 tahun dipercayai makam pemimpin lagenda Cao Cao di wilayah Henan, yang memerintah Kerajaan Wei dari 208 hingga 220 Masehi.

BEIJING 28 Dis. - Ahli arkeologi China telah menemui kawasan yang dipercayai makam Cao Cao, jeneral dan pemerintah terkenal China pada abad ketiga, yang kemudian menjadi tokoh cerita rakyat popular yang digambarkan sebagai contoh ahli politik yang licik.
Kompleks makam Cao seluar 740 meter persegi dengan laluan sepanjang 40 meter menuju ke dewan bawah tanah itu, ditemui di Xigaoxue, sebuah perkampungan dekat ibu negeri purba Anyang di wilayah Henan, demikian menurut laporan akhbar China Daily.
Sejarawan berkata, bakat ketenteraan dan politik Cao Cao membolehkannya membina negara terkuat dan paling makmur di utara China semasa zaman Tiga Kerajaan dari 208 hingga 280 masehi semasa China dikuasai tiga pemerintah.
Cao digambarkan sebagai penjahat pintar dan tidak berprinsip dalam opera tradisional Cina dan juga dalam novel sejarah terkemuka China, Romance of The Three Kingdoms.
Dalam ayat yang kononnya pernah dituturkan Cao, dia berkata 'lebih baik saya menyalahkan dunia berbanding dunia menyalahkan saya'.
Malah peribahasa China berbunyi 'bercakap tentang Cao Cao dan Cao Cao datang' adalah serupa dengan kiasan Inggeris 'berbicara tentang iblis'. Cao juga adalah penyajak terkenal.
Dari kompleks makam itu, tulang-tulang milik tiga orang dan lebih 250 barang peninggalan berjaya digali selepas hampir setahun kerja ekskavasi, demikian menurut seorang pegawai arkeologi China.
Tulang-tulang yang ditemui dikenal pasti sebagai milik seorang lelaki berusia 60 tahun dan dua orang wanita, seorang berusia kira-kira 50 tahun dan seorang lagi berusia antara 20 hingga 25 tahun.
Pakar menyatakan bahawa tulang lelaki itu adalah tulang Cao yang meninggal dunia pada usia 65 tahun pada 220, wanita tua itu sebagai maharaninya dan perempuan muda tersebut adalah khadamnya.
Antara tinggalan yang ditemui adalah lukisan batu yang menggambarkan kehidupan sosial Cao ketika itu, tablet batu yang mempunyai inskripsi mengenai objek korban dan barangan peribadi Cao.
Tablet dengan ukiran 'Raja Wu dari Wei', gelaran Cao selepas meninggal dunia, ditemui semula daripada orang yang mencurinya dari makam itu.
"Tablet batu dengan inskripsi merujuk kepada gelaran Cao selepas dia meninggal dunia adalah bukti paling kukuh. Tiada sesiapa yang mempunyai begitu banyak tinggalan merujuk gelaran selepas mati kepada Cao di dalam makam ini selain Cao sendiri," kata pakar arkeologi, Liu Qingzhu dari Akademi Sains Sosial China.
*************************************************************************************
PENYAKIT GANJIL


Norlia Abdul Rani membelai bayinya Nur Safiah Natasha Saripul Anuar yang tidur dengan bantuan alat pernafasan di Hospital Kuala Lumpur semalam.


Sekali pandang Nur Safiah Natasha Saripul Anuar yang baru berusia dua bulan kelihatan seperti bayi biasa yang lain.Namun realitinya dia menanggung penderitaan akibat komplikasi pernafasan terhenti semasa tidur yang dihidapnya sejak berusia 25 hari.
Menurut ibunya, Norlia Abdul Rani, 32, penyakit ganjil yang dialami anaknya itu merupakan kes pertama berlaku di Malaysia dan tidak ada ubat untuk mengubatinya.
Katanya, doktor tidak dapat mengesahkan apa penyakit sebenar anaknya dan mereka dalam proses mengkaji faktor terjadinya komplikasi tersebut.
Setakat ini Nur Safiah Natasha yang dirawat di Hospital Kuala Lumpur akan diberikan bantuan pernafasan setiap kali dia tidur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan